Med lovændringen om, at 17-årige kan begynde at tage kørekort, er der blevet endnu mere pres på landets kørelærere. Ændringen skabte nemlig en prop at en hel ekstra årgang, der skulle ind i systemet, og det er ikke gået helt gnidningsfrit. Branchen, der allerede var presset, har ikke kunne nå at tage alle de nye elever ind, og det tager tid at uddanne nye kørelærere. Men der er altså brug for, at flere tager kørelæreruddannelsen, hvis branchen skal kunne følge med.
Konkurrencen er hård
Paradoksalt nok er kørelærerbranchen en af de brancher med hårdest konkurrence i Danmark. Alle der ved lidt om udbud og efterspørgsel ved, at det som regel er et tegn på, at der er flere kørelærere, end der er kunder til. Men faktisk er situationen helt omvendt i kørelærerbranchen. Her er der nemlig langt flere elever, end køreskolerne kan håndtere.
Alligevel er konkurrencen benhård, og mange kørelærere må sætte priserne så lavt, at forretningen knapt nok hænger sammen. Og det er måske en af grundene til, at det er svært at lokke nye aspiranter til kørelæreruddannelsen. Men der er altså brug for, at flere uddanner sig til kørelærer, hvis alle de håbefulde unge skal have deres drømme indfriet til tiden.
Kørelæreruddannelsen tager tid
Man uddanner sig til kørelærer ved en allerede eksisterende kørelærer – lidt ligesom eleverne, der tager kørekort. Kurset tager cirka et halvt år, hvor man har undervisning to-tre dage om ugen. Det betyder, at man skal have et fleksibelt job, mens man uddanner sig, og man skal have tålmodighed.
Uddannelsesforløbet indebærer både undervisning i færdselsregler og i pædagogik. Det betyder, at man både uddannes i de praktiske regler og love, men også i hvordan man formidler den viden til de unge elever. Ligesom ved et almindeligt kørekort-forløb bliver man også udprøvet i begge dele. Når man er uddannet kørelærer, skal man have fornyet sin tilladelse hvert 5. år.