Spring til indhold

Optimér din butiksfacade og skab øget trafik

  • af

Et nyt studie viser, at mange butikker har mulighed for at øge trafikken i deres forretningen med 25 – 50 % ved at arbejde med at optimere deres butik som medie og altså arbejde med facaden og det førstehåndsindtryk, den skaber hos potentielle kunder.

Facaden har afgørende betydning

Butiksfacaden er det første, som potentielle kunder møder, og derfor typisk det, de baserer deres førstehåndsindtryk på. Kundens indtryk af butikken er typisk det, som afgør, hvorvidt vedkommende ender med at gå ind eller gå videre hen ad gaden. Derfor er det vigtigt at få skabt en stopeffekt, og det kan gøres med de rette produktpræsentationer i vinduet eller på gaden.

For at skabe en unik facadeoplevelse, kan man desuden investere i et stort skilt, som man løbende kan opdatere med nyheder, tilbud eller andet. Ofte kan et håndskrevet skilt have en fængende effekt.

Udstil produkter

Når man skal indrette butikkens udstillingsvindue, bør der ifølge facadestudiet være fokus på fysiske produkter frem for POS-materiale fra mediekampagner. Udstilling af fysiske produkter fanger nemlig kundernes interesse i længere tid end en stor TV-skærm med billeder fra en landsdækkende kampagne for en kollektion. For at butikkens produktpræsentation kan skabe stopeffekt og resultere i et besøg skal den:

  • Have et klart budskab som hurtigt opfanges
  • Være relevant nok til at kunne fastholde betragterens opmærksomhed
  • Fortælle en historie, et produktdrama, som man kun får med ved at stoppe op.

Øvrige strategier

Ud over at forsøge at skabe en stopeffekt og et produktdrama kan man arbejde med at gøre butikken så fristende og indbydende, som muligt, så forbipasserende vælger at gå direkte ind. Det kan man for eksempel gøre ved at pirre kundens nysgerrighed ved at skilte med, at der foregår en bestemt aktivitet i butikken lige nu, som man ikke vil gå glip af.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *